неділю, 17 травня 2020 р.






Поради викладачам спеціальних дисциплін  ЗП(ПТ)О (і не тільки...) щодо самоорганізації та саморегуляції  діяльності  засобами технологій дистанційного навчання учнів.


                           
Сьогодні, в умовах карантину, викладачі мають самоорганізувати та саморегулювати  власну педагогічну діяльність шляхом створення учням комфортного, освітнього, предметного навчального середовища засобами  технологій  дистанційного навчання. Їх впровадження  є  одним з пріоритетних напрямків компетентнісної освіти. Концепція розвитку дистанційної освіти  прийнята в  2000р.  (Постанова МОН України від 20 грудня 2000р.). Створена Українська Система Дистанційного Навчання - UDL System та Український центр дистанційної освіти (УЦДО), функціонують центри та лабораторії. Затверджено Положення про дистанційне навчання (Наказ МОН України  №466 від 25.04.2013 р.),  Про затвердження Положення про дистанційне навчання (Наказ МОН від 14.07.2015р. № 761 зі змінами). Технологія дистанційного навчання  передбачає інформаційні ресурси створення, передачі та збереження навчальних матеріалів, організації й супроводу  процесу навчання за допомогою телекомунікаційного зв’язку. Це інноваційна методика викладання, що  активно впроваджується освітянами.   Педагоги, які володіють відповідними знаннями та навичками вже переорієнтувалися на онлайн індивідуальне та групове навчання учнів з використанням засобів інтернету. Тому поради можуть бути корисними  перш за все  молодим спеціалістам і тим, хто тільки опановує дистанційну форму навчання за якою, як стверджують освітяни, майбутнє.   
  Впровадження технологій ДН орієнтує на  використання   інформаційно-комп’ютерних технологій як інструментарію інноваційної освіти, що допомагає в самостійний спосіб розширити можливості  учня отримати необхідні, затребувані ним  знання, але, під особливою опікою педагога.   
Викладач в цьому навчальному середовищі:
¾    виконує вимоги навчальних програм предметів затверджених МОН;
¾    допомагає учневі  створити власну навчальну індивідуальну  траєкторію;
¾    зобов’язаний консультувати, координувати, контролювати навчання учнів;
¾    практикувати роль  фасилітатора, коучинга.
Важливо застосовувати  форми навчання, які пов’язані з онлайн трансляцією: 
- авторські відео-ролики; 
- відео-уроки; 
- пізнавальні онлайн-квести; 
- документальні фільми; 
- віртуальні, тематичні екскурсії; 
- відео-зустрічі (запис ролика з особою); 
- використання онлайн продукту створеного самими учнями.    
Результати дистанційного навчання здобувача освіти мають вказувати на підвищення
 якості навчальних досягнень.
   Організаційний  процес  навчання в дистанційному режимі передбачає всі основні типи інформаційних послуг: електронна пошта; телеконференції пересилки даних (FTR- сервери; гіпертекстові середовища (WWW – сервери).
 Викладачі мають знати та використовувати інструменти спілкування у дистанційному навчанні: електронна пошта, форум, чат, блог, сайт, технології WI-FI,Viber
  Основні засоби викладача суспільних дисциплін під час дистанційного навчання українською мовою: електронні  підручники рекомендовані МОН; професійні, інформаційні, тематичні ресурси-сайти, дидактичний контент до уроків (картки, інструкції, пам’ятки, меседжі, анонси, міні-консультації, карти квестів інше) розділів, програмних практичних робіт, навчальні й контрольні завдання, віртуальні практичні  роботи з прикладом та алгоритмом індивідуального виконання; пакети тестових контрольних  завдань з автоматизованою перевіркою результатів - онлайн.
    В кожного педагога має бути  свій шлях опанування технології  дистанційної форми навчання учнів. Для початку  необхідно створити власну модель (інтернет-середовище, з урахування умов індивідуального та колективного навчально-виховного процесу). Навчитися конструювати дистанційні  уроки (техніки) до кожного розділу навчальної програми певного спеціального предмету, кожен з яких  має свою окрему інформаційну послугу,  інтернет-ресурси використання в режимі онлайн. Маємо знати, що типи і види  уроків такі ж як у традиційній методиці викладання (очному навчанні), але до всіх частин уроку педагог повинен додавати необхідний для дистанційного навчання інструментарій: інтернет-програми та посилання (дорожня карта роботи  учня під час  дистанційного уроку) для зворотного зв’язку та постійного відслідковування навчально процесу кожного.
      В теперішніх умовах роботи, викладач спеціальних дисциплін  ЗП(ПТ)О має бути медіаграмотним фахівцем:
-     критично мислити під час формування та доведення до учнів навчального матеріалу;
-     використовувати тільки перевірені, дозволені МОН джерела;
-   пам’ятати: що саме педагог відповідає  персонально за рекомендовані учневі джерела інформації та зібрані тим, хто навчається. 
  (Акцентую увагу  на тому, що (на підставі чинного законодавства) треба  використовувати зважену, перевірену, правдиву, неупереджену,  достовірну (обов’язково з посиланням на джерела) рекомендовану інформацію, яка надається учням для опрацювання) 
 -   вчити учнів відрізняти факти від пропаганди, навіювання  і фейків.
 -  основне завдання педагога - допомагати навчатися учням онлайн і використовувати: відеозаписи  програмного матеріалу, мультимедійних лекцій, спілкування в онлайн, обговорення документальних, навчальних  фільмів;
  -    здійснювати супровід виконання учнем навчальних завдань, контролювати процес їх виконання;
 -    залучати  учнів до розробки своїх проектів, презентацій, створення онлайн щоденника  «Я – майбутній кваліфікований робітник за професією …», дайджест словників,  подій до тем уроків, зібраних матеріалів під час віртуальних подорожей, екскурсій,  квестів.
 пропонувати участь в різних  онлайн-конкурсах, (також розроблених самим викладачем) віртуальних учнівських, громадських, правових акціях, марафонах.
  Педагог  також  формує «Методичний кейс»  за власним планом.   Раджу викладачам не тільки використовувати досвід інших, але й створювати свій досвід педагогічної діяльності в умовах дистанційного навчання.
Маю на увазі:
-          формування  кейсу теоретичного опрацювання, методичного удосконалення (плани дистанційних уроків, дидактичний контент),
-          практичного застосування технології, результативних досягнень (контроль якості навчальних досягнень учнів).  
              Завдання викладача спеціальних дисциплін - організувати навчання учнів за допомогою дистанційних форм. Кожен створює свій предметний простір. Звітує адміністрації ЗП(ПТ)О про перехід на онлайн – навчання учнів та шляхи його здійснення. Підтверджує свою роботу документально.
    Що має бути в папці  «Методичний кейс»  відповідного періоду  діяльності: розробка індивідуального плану діяльності на період карантину з 16.03.20р. по 22.05.2020р.(можливі інші терміни.); представлено модель предметного середовища, зміст якого відповідає запитам здобувачів освіти;  плани  дистанційних уроків до кожної теми навчальних програм з предметів; технологія обліку  постійного  контролю і оцінювання   дистанційного навчання  учнів (яким чином налагоджено зворотній зв’язок з учнями)  у формі тестування, індивідуальних форм оцінювання; наявність журналу обліку  теоретичного контролю знань  як державного документу, який підтверджує процес дистанційного  навчання в закладі освіти за  навчальними програмами МОН; досвід роботи.
    До  викладача, що працює в системі дистанційного навчання, є певні вимоги:
- постійно  реагувати на зворотній зв’язок, інформацію від учнів, листи, повідомпення;
-створювати позитивний настрій, підбадьорювання, схвальні меседжі про  оперативність у навчанні;
- має бути  розроблений графік спілкування в режимі онлайн і чітко його дотримуватися;
-  володіти  методами створення атмосфери психологічного комфорту під час дистанційного навчання.
Учень має відчути, що його викладач не жорсткий  контролер, а мудрий педагог, який завжди запропонує свою підтримку і зорієнтує на результативну  діяльність. Необхідно створити умови для повноцінної самореалізації учня, прояву успішності, самоствердження, підвищення його самооцінки.   
 Отже – почніть з авторського блогу викладача для учнів. Адреси досвіду представлені в цих порадах.  Бажаю успіху на шляху опанування складної, але актуальної, затребуваної здобувачами освіти  ЗП(ПТ)О технології дистанційного навчання.
    
 Пропоную інформаційні джерела для індивідуального опрацювання та створення власної моделі дистанційного навчання учнів:
Про затвердження Змін до Положення про дистанційне навчання (Наказ МОН від 14.07.2015р.№761 )

МОН про дистанційне навчання в умовах карантину.


Немає коментарів:

Дописати коментар